Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: wiesiek_74@o2.pl

24.06.2020 r.

Temat: Podsumowanie pracy na lekcjach historii w klasie V.

23 .06.2020 r.

Temat: Zjednoczenie Polski – utrwalenie wiadomości.  (podręcznik str 198)                        Zapisz w zeszycie temat.

  • koronacja i śmierć Przemysła II
  • panowanie Wacława II
  • rola arcybiskupów gnieźnieńskich i wspólnej diecezji w zjednoczeniu dzielnic polskich
  •  przejęcia władzy przez Władysława Łokietka i jego koronacja
  •  polityka Władysława Łokietka
  • konflikt Łokietka z Krzyżakami i bitwa pod Płowcami

09 - 10.06.2020 r.

Temat: Rozbicie dzielnicowe– utrwalenie wiadomości.  (podręcznik str 192)

   Zapisz w zeszycie temat.

  •  walki wewnętrzne między książętami piastowskimi
  • – utrwalenie rozbicia dzielnicowego
  • – osłabienie Polski na arenie międzynarodowej
  • – sprowadzenie Krzyżaków do Polski
  • – najazdy Mongołów i bitwa pod Legnicą
  • – przemiany społeczne i gospodarcze w okresie rozbicia dzielnicowego

 terminy historyczne:

  • rozbicie dzielnicowe,
  • dzielnica senioralna,
  • Tatarzy,
  •  osadnictwo,
  • kolonizacja,
  • trójpolówka

Wyjaśnij postaci i terminy historyczne. Zapisz w zeszycie.

Na pocztę przesyłaj tylko ćwiczenia na ocenę.

2-3.06.2020 r.

Temat: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów– utrwalenie wiadomości.

(podręcznik str 183)

  Zapisz w zeszycie temat.

  • grody i ich funkcje
  • – życie w grodzie i na podgrodziu
  • – sposoby uprawy roli na ziemiach polskich
  • – podział społeczeństwa w państwie pierwszych Piastów
  • – zakres władzy panującego
  • – powinności poddanych wobec władcy
  • – powstanie rycerstwa w Polsce

 terminy historyczne:

  • metoda żarowa,
  • gród, podgrodzie,
  •  prawo książęce,
  • danina,
  • posługi,
  • osada służebna,
  • wojowie,
  • drużyna książęca

Wyjaśnij postaci i terminy historyczne. Zapisz w zeszycie.

27.05.2020 r.

Temat:  Polska Bolesława Chrobrego – utrwalenie wiadomości. (podręcznik str 170 - 174)

                       Zapisz w zeszycie temat.

  • misja biskupa Wojciecha i jej skutki
  •  zjazd gnieźnieński i jego konsekwencje
  •  stosunki Bolesława Chrobrego z sąsiadami
  •  koronacja Bolesława Chrobrego na króla Polski i jej znaczenie

 terminy historyczne:

  • relikwie,
  •  zjazd gnieźnieński,
  • arcybiskupstwo,
  • Milsko,
  •  Łużyce,
  •  Grody Czerwieńskie,
  •  koronacja

postaci historyczne:

  • Bolesław Chrobry,
  •  biskup Wojciech,
  • cesarz Otton III

Wyjaśnij postaci i terminy historyczne. Zapisz w zeszycie.

Na pocztę przesyłaj tylko ćwiczenia na ocenę.

26.05. 2020 r.

Temat:  Mieszko I i początki Polski – utrwalenie wiadomości. (podręcznik str 165 - 169)

                       Zapisz w zeszycie temat.

Terminy historyczne:

  • książę,
  • dynastia,
  • Piastowie,
  •  biskupstwo,
  • dyplomacja,
  • poganin,
  • Dagome iudex

Postaci historyczne:

  • Mieszko I,
  • Dobrawa

Wyjaśnij postaci i terminy historyczne. Zapisz w zeszycie.

Na pocztę przesyłaj tylko ćwiczenia na ocenę.

20.05.2020 r.

Temat:Polska w XIII – XIV w. - sprawdzian pisemny.  

                         Zapisz w zeszycie temat.

1.  Wykonaj ćwiczenia z karty pracy.

  Praca na ocenę. Zdjęcie plakatu prześlij na pocztę.

        Sprawdzian str. 1             Sprawdzian str. 2 

19.05.2020 r.

Temat:Polska w XIII – XIV w. - lekcja powtórzeniowa.  (podręcznik str. 191 - 228)

  Zapisz w zeszycie temat.

1. Przygotuj plakat na jeden wybrany przez siebie temat z rozdziału VI I – Polska w XIII – XIV wieku. Format A3. Technika dowolna.

 Praca na ocenę. Zdjęcie plakatu prześlij na pocztę.

13.05.2020 r.

Temat:Tajemnice sprzed wieków – Jaką bitwę namalował Jan Matejko? . (podręcznik s. 214)

   Zapisz temat i punkty w zeszycie.

-  okoliczności powstania obrazu Bitwa pod Grunwaldem

– Jan Matejko jako malarz dziejów Polski

– obrazy jako źródło wiedzy historycznej

– znaczenie Bitwy pod Grunwaldem

Przeczytaj tekst z podręcznika i obejrzyj filmy.

Link do filmów :https://www.youtube.com/watch?v=lNr4sV1-kqk

                     https://www.youtube.com/watch?v=4Yi2170hPSs

Na pocztę przesyłaj tylko ćwiczenia na ocenę.

12.05.2020 r.

Temat: Monarchia stanowa w Polsce. (podręcznik s. 222)

   Zapisz temat i punkty w zeszycie.

  •  monarchia patrymonialna i stanowa
  •  wpływ przywilejów nadawanych przez władcę na osłabienie władzy królewskiej
  • przekształcenie się rycerstwa w szlachtę
  • przywileje szlacheckie i ich konsekwencje
  • ukształtowanie się sejmu walnego
  • konstytucja Nihil novi i jej znaczenie dla ustroju Rzeczypospolitej

terminy historyczne: monarchia patrymonialna,  przywileje, szlachta, pańszczyzna, konstytucja sejmowa sejm walny, izba poselska, senat

Przeczytaj tekst z podręcznika i wyjaśnij terminy historyczne. Zapisz w zeszycie. 

Na pocztę przesyłaj tylko ćwiczenia na ocenę.

06.05.2020 r.

Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów. (podręcznik s. 216)

   Zapisz temat i punkty w zeszycie.

– okoliczności zawarcia unii polsko-węgierskiej

– bitwa pod Warną

– panowanie Kazimierza Jagiellończyka

– wojna trzynastoletnia

– drugi pokój toruński i jego postanowienia

– panowanie Jagiellonów w Czechach i na Węgrzech

– terminy: Związek Pruski, wojna trzynastoletnia, Prusy Królewskie, Prusy Zakonne, wojska zaciężne, żołd

  • postaci historyczne: Władysław III Warneńczyk, Kazimierz Jagiellończyk, Zbigniew Oleśnicki

Przeczytaj tekst z podręcznika i obejrzyj prezentację.   

link do prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=oLvTxTCGAlA

05.05.2020 r.

Temat: Unia polsko - litewska. (podręcznik s. 208)

                     Zapisz temat i punkty w zeszycie.

– koniec dynastii Piastów na polskim tronie

– rządy Andegawenów w Polsce

– unia polsko-litewska w Krewie

– wielka wojna z zakonem krzyżackim i bitwa pod Grunwaldem

– pokój w Toruniu

– unia w Horodle

  • terminy: Andegawenowie, unia personalna, sobór, Wielkie Księstwo Litewskie, Jagiellonowie-
  • postaci historyczne: Ludwik Węgierski, Jadwiga, Władysław Jagiełło, wielki książę Witold, Paweł Włodkowic, Ulrich von Jungingen

    Przeczytaj temat i wykonaj ćwiczenie 1,2 i 3 z karty pracy. (praca na ocenę,

prześlij na pocztę)

Karta pracy 

29.04.2020 r.

Temat: Czasy Kazimierza Wielkiego. (podręcznik s. 203)

    Przeczytaj temat i zapisz do zeszytu w punktach najważniejsze wydarzenia z panowania Kazimierza Wielkiego. (praca na ocenę, prześlij na pocztę)

28.04.2020 r.

Temat: Zjednoczenie Polski. (podręcznik s. 198) 
   Przeczytaj tekst z podręcznika i obejrzyj prezentację.   

link do prezentacji: https://www.youtube.com/watch?v=e68ZNZbyvek 

22.04.2020 r.

Temat: Rozbicie dzielnicowe. (podręcznik s. 192) 
   Przeczytaj tekst z podręcznika i wykonaj ćwiczenia z karty pracy.  

Karta pracy                 Karta pracy 

21.04.2020 r. 

Temat: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów. (podręcznik s. 183) 
Przeczytaj tekst z podręcznika i wykonaj ćwiczenie 1. (praca na ocenę, prześlij na pocztę).  

Ćwiczenie 1. Wymień grupy ludności, które tworzyły społeczeństwo w państwie pierwszych    
                      Piastów. Podaj ich główne zajęcia.
 

15.04.2020 r.

Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego. (podręcznik s. 179)
                           Przeczytaj tekst z podręcznika i wykonaj ćwiczenia z karty pracy.

Karta pracy 

8.04.2020 r.

Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego. (podręcznik s. 175)
                                                                          Przeczytaj tekst z podręcznika.
 

7.04.2020 r.

Temat: Polska Bolesława Chrobrego. (podręcznik s. 170)
            Przeczytaj tekst z podręcznika. W wolnym czasie obejrzyj filmy.


 linki do filmów :https://www.youtube.com/watch?v=l1Id-QjkPIY&list=PLSVstYBdF6gk5WYUiLmtlFF0fOWvfjEfm&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=-PHjsA5vGC8&list=PLSVstYBdF6gk5WYUiLmtlFF0fOWvfjEfm&index=2 

https://www.youtube.com/watch?v=xjpfWnEjPbk&list=PLSVstYBdF6gk5WYUiLmtlFF0fOWvfjEfm&index=1 

1.04.2020 r.

Temat: Mieszko I i początki Polski. ( podręcznik s. 165)
      Przeczytaj temat i wykonaj ćwiczenie 1.(ćwiczenie na ocenę)
      Ćwiczenie 1. Jakie korzyści przyniosło Polsce przyjęcie chrztu?
                       (odpowiedź prześlij na konto klasy: klasa5.suskowola@onet.eu )

31.03.2020 r.

Temat: Zanim powstała Polska. ( podręcznik s. 160)
      Przeczytaj temat i wykonaj ćwiczenie 1.s. 163 ( zapisz w zeszycie)
 


Zapraszam na spotkanie z historią

       https://przystanekhistoria.pl/pa2/audio-video/historia-dla-najmlodszy